Luni, 12 mai 2025, 10 elevi de la Liceul Teoretic „Iulia Hasdeu” din Lugoj au început o mobilitate Erasmus+ de cinci zile la Lycee Marcel Pagnol din Athis-Mons (Franța). Dimineața, elevii din România au fost primiți de conducerea școlii gazdă și de elevii francezi implicați în proiect. Liceenii români și francezi s-au prezentat reciproc și s-au implicat în activități de team building. De asemenea, elevii din Lugoj au prezentat orașul și liceul în care învață.
După primele contacte, a urmat vizitarea școlii gazdă. Elevii francezi au avut rolul de ghizi, iar elevii români au urmărit aspectele specifice pe baza unui chestionar. Astfel, elevii români au descoperit informații despre sistemul de învățământ francez și elementele comune specifice adolescenților europeni.
Ziua a continuat cu participarea la ore în școala gazdă. La studii sociale, elevii au participat la o activitate în care au încercat să descopere clișeele pe care românii le au despre francezi și francezii despre români și cum să combată aceste stereotipuri.
Lecțiile au fost urmărite de elevii români pe baza unor fișe de lucru și s-au implicat în activități. Elevii români au descoperit diferențele dintre diferitele sisteme de învățământ din Franța și România și au comparat metodele de predare.
Participând la aceste lecții, liceenii lugojeni au dobândit cunoștințe de specialitate și și-au dezvoltat terminologia în limba engleză specifică domeniului.
La sfârșitul zilei, elevii români și-au dezvoltat abilitățile de comunicare în limba engleză, și au descoperit informații despre cultura și civilizația franceză. Implicându-se în activitățile de grup, elevii români, și-au dezvoltat abilitățile de lucru în echipă.
Învățând despre Franța
În cea de a doua zi a mobilității celor 9 elevi de la HasdEU la Lycee Marcel Pagnol din Athis-Mons (Franța) aceștia, împreună cu colegii lor francezi au făcut o excursie la Paris. Aici ei s-au implicat la activități culturale și educative la Muzeul Orsay. Elevii români au completat jurnalul zilei, în care au descris cele mai importante monumente văzute și au înregistrat informații despre obiectele de artă văzute.
În a doua parte a zilei, participanții au făcut un tur de descoperire a patrimoniului parizian cu Bateaux Mouches. Elevii francezi au fost ghizi pentru elevii români și le-au oferit informații despre cele mai reprezentative clădiri și locuri văzute.
Participând la aceste activități, elevii de la HasdEu și-au dezvoltat abilitățile de comunicare în limba engleză, au învăța despre istoria, cultura și civilizația franceză și au înțeles importanța conservării patrimoniului național, îmbunătățindu-și abilitățile civice.
Lecție despre Uniunea Europeană
Miercuri, 14 mai 2025, cei nouă elevi de la Liceul Teoretic „Iulia Hasdeu” din Lugoj aflați într-o mobilitate Erasmus+ în Franța și-au început ziua cu un tur ghidat al unui castel medieval (castelul Conciergerie) și au învățat despre istoria Franței prin contact direct cu acest sit istoric.
În a doua parte a zilei, elevii români și francezi au participat la activități interactive la Centrul Europa Experience din Paris, un centru special creat pentru a oferi elevilor experiențe interactive și informații despre Uniunea Europeană. La întoarcerea la școala gazdă, elevii români au organizat o activitate de debriefing și desfășurând activități legate de vizita la Paris.
De-a lungul zilei, elevii români au completat jurnalul zilei, în care au descris cele mai importante monumente văzute și au înregistrat informațiile despre operele de artă văzute. Studenții francezi au fost ghizi pentru studenții români și le-au oferit informații despre cele mai reprezentative opere de artă, clădiri și locuri văzute.
Participând la aceste activități, elevii români și-au dezvoltat abilitățile de comunicare în limba engleză, au învață despre istoria, cultura și civilizația franceză și și-au dezvoltă competențele de comunicare orală și scrisă în limba engleză. Vizitând locurile importante din istoria Franței, elevii au descoperit importanța conservării patrimoniului național și și-au îmbunătățit abilitățile civice.
Joi în Franța
În cea de a patra zi a mobilității Erasmus+ la Lycee Marcel Pagnol din Athis-Mons (Franța) la care participă 9 elevi de la Liceul Teoretic „Iulia Hasdeu” din Lugoj a adus noi oportunități de învățare pentru elevii români. Împreună cu elevii și profesorii din școala gazdă, care au avut rolul de ghizi, joi, 15 mai 2025, elevii români au învățat despre cultura și arta europeană, vizitând Muzeul Luvru, un monument cheie al istoriei franceze. Elevii români au completat jurnalul zilei, au descris cele mai importante obiecte de artă văzute și au înregistrat informații despre aceste obiecte. Elevii francezi sunt ghizi pentru elevii români și le-au oferit informații despre cele mai reprezentative obiecte de artă din Muzeul Luvru.
În a doua parte a zilei, după ce au vizitat Muzeul Grévin, participanții la mobilitate au avut posibilitatea să vadă Parisul din vârful Turnului Eiffel. . La întoarcerea la școala gazdă, elevii au organizat o activitate de debriefing și s-au implicat în mai multe activități bazate pe ceea ce au văzut în timpul vizitei zilei.
La sfârșitul zilei, într-o activitate practică, elevii au raporta despre ceea ce au învățat despre istoria Franței, despre cele mai importante momente ale istoriei Franței și Europei, despre cele mai importante figuri ale istoriei Franței și despre legăturile culturale dintre Franța și România. Elevii au făcut prezentări scurte în limba engleză pentru a prezenta ceea ce au învățat.
Participând la aceste activități, elevii au învățat despre istoria, cultura și civilizația Europei și Franței, și-au dezvoltă competențele de comunicare orală și scrisă în limba engleză și au înțeles importanța conservării moștenirii naționale și și-au îmbunătățit abilitățile civice. Elevii români au participat la activități de grup, dezvoltându-și abilitățile de lucru în echipă.
Encore un dernier jour
Vineri, 16 mai 2025, în ultima zi a mobilității Erasmus+ a celor 9 elevi de la Liceul Teoretic „Iulia Hasdeu” din Lugoj la Lycee Marcel Pagnol din Athis-Mons (Franța) demersul de învățare au început cu activitatea: „Învățăm despre Uniunea Europeană” și cu implicarea la diverse lecții în școala gazdă.
În a doua parte a zilei au avut loc activități de feedback la școala gazdă. Tinerii europeni s-au implicat în exerciții originale prin care să prezinte cele învățate în această săptămână de mobilitate.
Elevii români și francezi au lucrat împreună pentru a realiza produsele finale ale mobilității: postere, bannere etc. și o construcție colectivă de frescă. La sfârșitul activităților, elevilor români le-au fost acordate certificate de participare. Seara elevii români și francezi au participat la o recepție alături de diverse autorități locale.
Participând la aceste activități, elevii lugojeni au învățat despre istoria și valorile Uniunii Europene, și-au dezvoltat competențele civice și competențele de a învăța să învețe. Elevii români au participat la activități de grup, dezvoltându-și abilitățile de lucru în echipă, dar și competențele de comunicare orală și scrisă în limba engleză.












