La ville de Dieu – Terrasson-Lavilledieu (mobilitate Erasmus+)
În perioada 14-18 octombrie 2024, patru elevi de la Liceul Teoretic „Iulia Hasdeu” din Lugoj se află într-o mobilitate la Lycée Saint-Exupéry din Terrasson-Lavilledieu (Franța). Alături de elevii români, la această mobilitate participă elevi de la I.E.S. Castellet din Sant Vicenç de Castellet (Spania), Rupprecht-Gymnasium din München (Germania) și Institute Sisters Maricolen din Maldegem (Belgia).
Această mobilitate se desfășoară sub deviza „Uni.e.s dans la diversité”. Limba de comunicare a acestei mobilități este limba franceză și are loc în cadrul acreditării Erasmus+ deținute de Liceul Teoretic „Iulia Hasdeu” din Lugoj.
În prima zi a mobilității, elevii din România au fost primiți de profesorii și elevii școlii gazdă și au făcut cunoștință cu echipa de implementare a proiectului din Franța, precum și cu elevii din Belgia, Germania și Spania implicați în proiect, participând la un mic dejun franțuzesc tipic. Activitățile au continuat cu jocuri de intercunoaștere. A urmat vizitarea școlii gazdă de către oaspeți și alte activități desfășurate pe metode moderne. Elevii din țările implicate în proiect au prezentat câteva monumente și clădiri reprezentative pentru patria lor. Prezentările, pregătite înainte de mobilitate, au fost transformate în postere și cu ele s-a realizat o expoziție în cadrul școlii gazdă.
După-amiaza, elevii europeni implicați în proiect, împărțiți în grupe mici, au vizitat obiectivele istorice din Terrasson, inclusiv catacombele și orașul vechi din localitate. În cadrul acestei activități, elevii din țara gazdă au fost ghizii pentru colegii lor din aflați în vizită în cadrul uni joc interactiv.
Implicându-se în această mobilitate, elevii Liceului Teoretic „Iulia Hasdeu” din Lugoj, își dezvoltă abilitățile de comunicare în limba franceză, descoperă elemente comune specifice adolescenților europeni și metode interactive de a se cunoaște și de a învăța. Elevii români implicați au descoperi informații despre sistemul de educație din Franța și informații despre particularitățile istoriei, culturii și civilizației țării gazdă.
Călătorie prin istorie
În 15 octombrie 2024, cei patru elevi de la Liceul Teoretic „Iulia Hasdeu” din Lugoj aflați într-o mobilitate la Lycée Saint-Exupéry din Terrasson-Lavilledieu (Franța) și-au început ziua cu o vizită la peștera Lascaux. După ce au apreciat arta preistorică, ghidați de specialiști, elevii implicați în mobilitate s-au implicat într-o dezbatere despre diversitatea artei.
Ziua a continuat cu vizitarea Pôle d’Interprétation Préhistorique de la Eyzies unde au participat la un atelier de săpături arheologice pentru a învăța despre diferitele ocupații preistorice succesive ale zonei (Neanderthal, Sapiens, Neolitic). După-amiaza, elevii lugojeni au învățat despre flora din Franța într-o activitate desfășurată în natură, pe malurile râului Vézère.
În ultima activitate a zilei, sub îndrumarea colegilor din tara gazdă, elevii de la I.E.S. Castellet din Sant Vicenç de Castellet (Spania), Rupprecht-Gymnasium din München (Germania) și Institute Sisters Maricolen din Maldegem (Belgia) au vizitat Château de Commarque, un castel medieval cu o lungă istorie.
Participând la activitățile de mai sus, elevii de la Hasdeu și-au dezvoltat abilitățile de comunicare în franceză, au învățat despre istoria, cultura și civilizația Franței și și-au dezvoltat competențele de comunicare orală în franceză, au înțeles importanța conservării moștenirii naționale și și-au îmbunătăți abilitățile civice. Elevii au învățat despre noi moduri de exprimare artistică și-au dezvoltat abilitățile civice. Descoperind noi metode de învățare, bazate pe activități practice, elevii și-au consolidat competența de a învăța să învețe.
Învățare centrată pe diversitate
Miercuri, în a treia zi a mobilității elevilor Liceului Teoretic „Iulia Hasdeu” la Lycée Saint-Exupéry din Terrasson (Franța), activitățile au început cu participarea elevilor participanți la diverse ore în școala gazdă. Alături de colegii din Franța, elevii români au asistat la ore de istorie, franceză, științe sociale și științe și au urmărit desfășurarea lor pe baza unor chestionare.
Activitățile de învățare au continuat cu o activitate interactivă, în care elevii de la școlile implicate în mobilitate (I.E.S. Castellet din Sant Vicenç de Castellet (Barcelona, Spania), Institute Sisters Maricolen din Maldegem (Belgia), Rupprecht-Gymnasium din München (Germania) și Liceul Teoretic „Iulia Hasdeu”) au lucrat în grupuri pentru a crea produsele finale ale mobilității. Elevii au folosit diverse tehnici artistice pentru a-și dovedi creativitatea și pentru a scoate în evidență diverse aspecte ale diversității europene.
După-amiaza, elevii români, alături de elevii din celelalte țări participante au vizitat regiunea, învățând despre fauna zonei. Elevii au lucrat în grupuri mixte, citind peisajul pe baza grilelor de observație și alcătuiesc o listă de termeni specifici.
Participând la aceste activități, elevii au dobândit cunoștințe de specialitate (franceză, istorie, biologie-ecologie, fizică-chimie) și despre metodele de predare-învățare în Franța și și-au dezvoltat terminologia în limba franceză specifică domeniului; elevii dezvoltă abilități de comunicare în limba franceză. Elevii lugojeni au descoperit noi metode interactive de predare, dezvoltându-și abilitățile de a învăța să învețe, și au înțeles importanța artei în celebrarea diversității și dezvoltarea abilităților civice și și-au dezvoltat abilitățile artistice și de lucru în echipă.
Joi sunt totdeauna ploi
În 16 octombrie 2024, elevii de la Liceul Teoretic „Iulia Hasdeu” din Lugoj aflați într-o mobilitate în Franța, au participat la o excursie la Bordeaux, alături de elevii de la Lycée Saint-Exupéry din Terrasson-Lavilledieu, I.E.S. Castellet din Sant Vicenç de Castellet (Spania), Rupprecht-Gymnasium din München (Germania) și Institute Sisters Maricolen din Maldegem (Belgia). La Bordeaux, elevii români, îndrumați de studenți din Franța, au descoperit cele mai importante clădiri ale orașului și au vizitat CAPC / Musée d’art contemporain și Muzeul de Istorie Maritimă. La acest muzeu, elevii români au învățat despre comerțul cu sclavi și despre rasism.
Participând la această vizită, elevii și-au dezvoltat abilitățile de comunicare în franceză, au învațat despre istoria, cultura și civilizația franceză și și-au dezvoltat competențele de comunicare orală și scrisă în limba franceză. Elevii au înțeles importanța conservării moștenirii culturale și și-au îmbunătățit abilitățile civice.
Încă o zi dedicată diversității
Vineri, 18 octombrie 2024, elevii implicați într-o mobilitate în Franța au continuat să învețe despre diversitate. În această zi, împreună cu colegii lor din Franța, Germania, Spania și Belgia au vizitat mai multe lăcașuri de cult din zona Terrasson-ului pentru a descoperii asemănările și diferențele dintre diversele ulte religioase din Franța. Pe o ploaie care n-a obosit o clipă, elevii din cele cinci țări au vizitat o mănăstire, o biserică și o moschee. La întoarcerea la școală, participanții s-au implicat într-o dezbatere despre importanța respectării diversității.
După-amiaza, elevii români, spanioli, germani, belgieni și francezi au lucrat împreună pentru a realiza produsele finale ale mobilității: o serie de imagini care să reflecte diversitatea culturală și arhitecturală a țărilor implicate în mobilitate. Cu ajutorul produselor realizate de ei, participanții s-au implicat într-un joc despre arhitectura Europei. La finalul zilei, a avut loc o ultimă activitate de feedback, după care elevii au prmit diplome de participare.
Participând la activități, elevii români și-au dezvoltat abilitățile de lucru în grup, competențele de comunicare în limba franceză, oral și scris, au descoperi noi aspecte ale culturii și civilizației franceze și ale sistemului de învățământ francez. De asemenea, elevii au afla informații despre cultele religioase din Franța și au înțeles importanța diversității, dezvoltându-și astfel abilitățile civice.